Akut, heveny középfülgyulladás oka

Akut, gennyes középfülgyulladás (otitis média acuta suppurativa)

Középfülgyulladás és középfül megbetegedés.Az akut gennyes középfülgyulladás az egyik leggyakoribb fájdalmas fülbetegség mind gyermekkorban, mind csecsemőkorban, mind felnőttkorban. A heveny akut gennyes középfülgyulladások csoportjába a klinikai kép, lefolyás és kimenetel szempontjából különböző megbetegedéseket sorolunk. Az enyhe lefolyású, gyorsan múló, általános reakcióval nem járó középfülgyulladásoktól kezdve ebbe a csoportba sorolhatók a súlyos, a szervezet részéről nagyfokú reaktív jelenségekkel kísért és szövődményekkel járó középfül megbetegedések is. A fül tünetek és lefolyás szempontjából a különböző akut középfülgyulladásokat az a körülmény kapcsolja össze, hogy az akut gennyes középfülgyulladások közvetlen oka a dobüregben kialakult fertőzés.

A középfülgyulladásos betegség jellegét és súlyosságát, egyrészt a fertőzés virulenciája, másrészt pedig a szervezet immunitásának állapotai, a csecsnyúlvány szerkezete és a dobüreg nyálkahártyájának tulajdonságai határozzák meg. Az akut, heveny gennyes középfülgyulladás kialakulásában nagy szerepet játszik a beteg életkora is. Az akut heveny gennyes középfülgyulladás, különösen gyermekkorban, rendkívül gyakori megbetegedés.

Akut, gennyes középfülgyulladás oka, kóroktana

középfülgyulladás gyermekkorban, Az akut gennyes középfülgyulladás közvetlen kiváltó oka a dobüregi fertőzés. Különböző mikrobák okozhatják a gennyes középfül betegséget. A gennyben a kórokozók majdnem összes lehető fajtája okként szerepelhet: streptococcusok (streptococcus haemolyticus, streptococcus víridans, streptococcus mucosus), - a Staphylococcusok, pneumococcusok, diftéria bacillus, coli baktérium, stb.

Heveny középfülgyulladás alkalmával szinte szabályszerűen monoflórát találunk. A dobhártya átszakadása után a másodlagos fertőződés következtében egyéb mikrobák is megjelenhetnek.

A heveny középfülgyulladás a fertőzőbetegségek szövődményeként, vagy részjelenségeként is kialakulhat. A legkülönbözőbb heveny fertőzések alkalmával észlelhető (vörheny, kanyaró, grippe, diftéria stb.) akut gennyes középfülgyulladás kísérő betegség.

Az akut középfülgyulladás úgynevezett „genuin” formáját, nem előzi meg és nem kíséri általános fertőző betegség. A genuin akut gennyes középfülgyulladás esetben is a felső légutakból felvándorolt fertőző kórokozók hatására fejlődik ki a középfülgyulladás.

Heveny középfülgyulladás, középfül megbetegedések oka a felső légúti hurut.A fertőző betegségeken kívül szerepet játszhat a heveny középfülgyulladás kialakulásában az orrüregben, orrgaratban és garatban végzett műtét, orrvérzés, orrtamponálás és orrmosás. Az oki tényező ezekben az esetekben ismét a fertőzés, amely a szervezet legyengülése, és a kórokozók szaporodási körülményeinek javulása következtében alakul ki.

A középfülgyulladás aránylag ritka oka a fül sérülése.  A fül sérülése során a fertőzés a külső hallójáratból a sérült dobhártyán keresztül jut be a középfülbe.

Akut gennyes középfülgyulladás kórtana

Heveny középfülgyulladás gyógyítás a fülszúrás A heveny középfülgyulladás kifejlődésének egyik legfontosabb, de nem egyetlen oka a fertőzés középfülbe kerülése. Számos egyéb fertőzést elősegítő tényezők is szerepet játszanak az akut gennyes középfülgyulladás kialakulásban.

Első helyen kell megemlítenünk azokat a tényezőket, okokat, amelyek csökkentik a szervezet ellenálló képességét:- kedvezőtlen szociális és életkörülmények, táplálkozási zavarok, általános betegségek, súlyos lefolyású betegségek (pl. cukorbetegség, diabetes), vitaminhiányok (avitaminózisok), meghűlés, allergia stb.

A középfül leggyakrabban a fülkürtön át fertőződik (tubáris út). Az egészséges fülkürt csillószőrös hámja az orrgarat irányába csapkod, és gátat képez a felhatoló mikrobákkal szemben, azért a dobüreg egészséges körülmények között "steril" marad. Fertőző betegségek, nátha, tamponálás, heveny arcüreggyulladás, orrpolip, allergia stb. alkalmával a fülkürt nyálkahártyája megduzzad, a csillószőrös hám károsodik, elpusztul, és gátló szerepe megszűnik. Ilyen esetben a kórokozók behatolhatnak a középfülbe és ott gyakran már előkészített talajra (savós gyulladás, nyákos gyulladás, vérbő dobüregi nyálkahártya) találnak. A dobüregi nyálkahártya gyulladásos elváltozásai kedvezően hatnak a baktériumok szaporodására.

fülkürt gyulladás, fülkürt hurut Szegeden kezelik a középfülgyulladás központban. A dobüreg nyálkahártyájának gyulladása gyakran a fülkürt nyálkahártya gyulladásának a következménye. Különösen kedvez a kórokozók szaporodásának a dobüregben megjelenő váladék, a dobüregi izzadmány. A gyulladásos folyamat általában nem korlátozódik csupán a dobüregre, hanem ráterjed az antrum és a csecsnyúlvány sejtjeinek nyálkahártyájára is (mastoidititis).

A fertőzés a véráram útját (hematogén, haematogen út) is bekerülhet a dobüregbe, de ez igen ritkán, csupán az általános súlyos fertőzőbetegségek virulens szakában, vagy fül tbc (gümőkór) kapcsán fordul elő. A középfül hematogén betegségei aránylag ritkák.

Akut gennyes középfülgyulladás morfológia elváltozásai

Krónikius középfülgyulladásban a Kehelysejtek a dobüregben nyákot termelnek.Az akut középfülgyulladást jellegzetes középfül morfológiai elváltozások jellemzik. A középfülgyulladás kezdeti szakaszában a dobüreg, dobhártya és a csecsnyúlvány sejtek nyálkahártyájának vérbősége, kehelysejtes beszűrődése és izzadmánytermelődés figyelhető meg. A dobüregi váladék lehet híg savós, nyúlós nyákos, sűrű mukopurulens (mucopurulens). Az így felszaporodott váladék is megjelenik a dobüregben valamint a dobüreget környező csecsnyúlvány üregeiben (mastoidititis).

Az akut középfülgyulladás későbbi szakaszában a nyálkahártya alatti szubmukózus (submucosus) réteg is károsodik, a hámsejtek helyenként elpusztulnak, a nyálkahártya megvastagszik (akár 20-30 szorosára). A középfülgyulladásnak ebben a szakaszában néha nyálkahártya túlsarjadzás is megfigyelhető. A dobüreget kitöltő váladék gennyessé válik.

A betegség ilyen kiterjedt képén kívül elhatárolt folyamatok is lehetségesek. Leggyakrabban az epitympanumban izolálódhat gennyes folyamat, hogyha a fülgyulladás miatt az epitympanont heges összenövések választják el a dobüreg többi részétől.

Középfülgyulladás halláscsökkenést és hallásvesztést okoz hegesedés miatt. Fülkürt eredetű akut középfülgyulladás alkalmával a fertőzés elsősorban a fülkürtöt támadja meg. A nyálkahártya megduzzad, a fülkürt belvilága elzáródik. Minthogy a fülkürt nyálmirigyekben gazdag, ezek a mirigyek a gyulladás következtében fokozzák működésüket és váladékuk hozzájárul az izzadmány képződéséhez.

A dobhártya gyulladása érinti mind a hámot, mind a kötőszöveti réteget, aminek következménye, hogy a dobhártya fellazul és átszakad – perforálódik (dobhártya perforáció).

Akut középfülgyulladás gyógyulása után a gyulladásos tünetek, elváltozások általában maradéktalanul eltűnnek. A dobhártya nyílása, dobhártya perforáció az esetek többségében záródik, minthogy a nyílás széle sarjad, majd hegszövetté alakul át. A fülgyulladás szövődménye a dobhártya perforáció és a dobhártya lyuk. A dobhártya lyuk (dobhártya perforáció) maradandóvá válhat elszarusodó széleivel, ha a regeneráció nem kielégítő (krónikus középfülgyulladás, chronicus mesotympanalis otitis).

A sarjszövet hegesedési szakában, a dobüregben szalagos, heges összenövések képződhetnek. A gyulladásos hegek a dobhártya és a dobüreg belső fala, valamint a hallócsontok között a leggyakoribbak.

Sajátos kórbonctani kép figyelhető meg fertőzéses középfülgyulladás, otitisek esetében.

A heveny középfülgyulladás tünetei és lefolyása

A heveny középfülgyulladás tünetei és lefolyása rendkívül változatos. Az enyhe formák mellett, rendkívül súlyos, viharos lefolyású középfülgyulladás típusok lehetségesek. Néha már a betegség első napjaiban akár halálos kimenetelű szövődmény alakulhat ki. A heveny középfülgyulladás néha gyorsan múló, máskor viszont makacsul elhúzódhat. A szélsőséges formák között rendkívül változatos átmeneti középfülgyulladás kórképeket is észlelünk.

A leggyakrabban elforduló középfülgyulladás lefolyása többé-kevésbé típusos.

A gennyes fülgyulladás a középfülgyulladás lefolyása. A heveny középfülgyulladás ilyen alakjának lefolyásában 3 szakasz különböztethető meg: Az első szakaszban, a dobüregben gyulladásos folyamat kezdődik, izzadmány jelenik meg, a fertőzés bekerül az általános vérkeringésbe és nyirokkeringésbe. A középfülgyulladás második szakaszában a dobüregi nyomás fokozódik, fülfájás jelentkezik, a dobhártya átszakad, és genny ürül a dobhártya perforáción keresztül. A középfülgyulladás a harmadik szakaszára a gyulladásos izzadmány fokozatos felszívódása, a gyulladás megnyugvása, a váladék jellegének megváltozása, és gyulladásos folyadék mennyiségének csökkenése jellemző. A gyulladás lassan megszűnik, a dobhártya perforáció szélei összetapadnak, a dobüreg záródik.

Az akut középfülgyulladás átlagos tartama 2-4 hét alatt zajlik le.

Érdeklődjön rendelésünkről!
Várjuk jelentkezését, hogy Önnek is segíthessünk!
FÜLKLINIKA SZEGEDEN

Bejelentkezés: 70 63 555 76 Kérjük, hagyjon üzenetet, visszahívjuk!