Fülfelszúrás, paracentézis

Fülszúrás, paracentézis, fülfelszúrfás középfülgyulladásban gyerekeknél, felnőtteknél, fájdalom nélkül

INFÚZIÓS KEZELÉS KÖZÉPFÜLGYULLADÁSBAN ←

fülfelszúrás, paracentézis,

Az akut gennyes középfülgyulladás jellegzetessége a dobüregben felszaporodott gennyes váladék. A dobüregben a nyomás növekedhet, ami miatt a genny betörhet az agyba, a mastoid sejtekbe, a sinus sigmoideusba, a belsőfülre, az arcidegre. A dobhártya is kiszakadhat, aminek heges dobhártya vagy krónikus középfülgyulladás lehet a következménye.

Nem célszerű kivárni a dobhártya átszakadását. A túlzott várakozás a fertőzés fokozott felszívódásának veszélyét rejti magában, és ha szakad a dobhártya, az később heggel is járhat. A dobüregi genny az agy fele is betörhet, és szövődmények alakulhatnak ki. A leghatásosabb terápiás és profilaktikus eljárás ilyen esetben kétségkívül a dobhártya bemetszése: a paracentézis (paracentesis, fülfelszúrás, fülszúrás)

Krónikus savós középfülgyulladás (SOM) és nyákos középfülgyulladás esetében gyakran kell ventillációs tubust (grommet) a dobhártyába ültetni a szövődmények és a maradandó halláskárosodás megelőzése miatt. fülfelszúrást (paracentézist) és grommet műtétet, tubus behelyezést fülészeti mikroszkóppal, egynapos sebészet keretében, helyi érzéstelenítésben vagy altatásban fájdalom nélkül végezzük.

OTITIS, dobhártya átszakadás oka,A fülfelszúrásra, paracentézisre, fülszúrásra kell gondolnunk, ha akut gennyes középfülgyulladás esetén kínzó fülfájdalom, magas láz (38° fölött) és a dobhártya elődomborodása jelentkezik. A felsorolt tünetek alapján feltehető, hogy a dobüreg gyulladásos izzadmányt tartalmaz.

A paracentézis, a fül felszúrása sürgősen javallt a felsorolt tünetek hiánya, vagy enyhe foka esetén is, ha izgalmi jelenségek észlelhetők a belsőfül vagy agyburkok részéről (hányás, szédülés, vertigo, erős fejfájásfülzúgás, tinnitus stb.).

A fülfelszúrást, a paracentézist, fülszúrást egy lándzsaszerű műszerrel végezzük (paracentáló lándzsa), mikroszkópos ellenőrzése és jó megvilágítás mellett. A fülszúrás, paracentézis, fül felszúrása előtt fontos a dobhártya érzéstelenítése. Teljes érzéstelenséget nem tudunk elérni, de a fájdalom csökkentésére a paracentézis előtt néhány percre karbolsav, menthol és kokain keverékéből álló cseppeket csepegtetünk a fülbe.

Rp. Acidi carbolici 0,5, Mentholi 2,0, Cocaini muriatici 2,0, Spiritus vini rectificati 10,0, MDS. Az orvos kezéhez.

Jó érzéstelenítő hatású lehet a következő összeállítás is:

Rp. Cocaitii hydrochiorici Spiritus vini rectificati Scl.-Adrenalint (1:1000)  áa 1.0 Acidi carbolici liqueiacti 0,6 MDS.    Az orvos kezéhez.

fülfelszúrás paracentézisA dobhártya felszúrást paracentézist érzésteleníthetjük injekcióval is. Gyermekek esetében, szövődményes esetekben, akár altatással is végezhetünk paracentézist vagy dobhártya felszúrást.

A dobhártyametszést, a paracentézist, fülszúrást a dobhártya alsó-hátsó és az alsó-elülső kvadránsok hátárán, a legnagyobb domborulaton végezzük el. A paracentézissel a dobhártya összes rétegét átszúrjuk. Ha a fülműtétet ülő helyzetben hajtjuk végre, erősen rögzíteni kell a beteg fejét. Ha a beteg fekszik, fejét párnával támasztjuk alá. A fülfelszúrást, paracentézist sterilen kell végezni, ezért a külső hallójáratot előzetesen alkoholos vattával töröljük tisztára. A paracentáló lándzsát nem szabad mélyen bevezetni a dobüregbe, nehogy megsérüljön a dobüreg belső falának nyálkahártyája. Törekednünk kell, hogy a dobhártyametszés, a fül felszúrása lehetőleg lefelé folytatódjék, mert ez megkönnyíti a genny lefolyását. A fül felszúrásánál vigyázni kell arra, hogy ne sérüljön a kerekablak, a kalapács markolata, a dobgyűrű és az incudo-stapediális ízület. Fülklinikánkon, a fülszúrást, paracentézist mindig mikroszkóp alatt végezzük, ami pontosabb célzást és biztonságot jelent.

Nyákos középfülgyulladásnál és krónikus savós (SOM) középfülgyulladásnál gyakran ventillációs tubust (grommet) ültetünk a dobhártyába azért, hogy a hallás romlással és károsodással együtt járó szövődményeket megelőzzük.

A paracentézist, fülfelszúrást valamint a tubus behelyezést (grommet műtét), fülészeti operációs mikroszkóppal, egynapos sebészet keretében, fájdalom nélkül, helyi érzéstelenítésben vagy altatásban végezzük.

A fülfelszúrást követően a külső hallójáratba steril tampont, vagy vattát helyezünk

Szakavatott kézben az óvatos fülfelszúrás, paracentézis veszélytelen műtétnek mondható.

fülfájdalom, fülfelszúrás érzéstelenítés, Téves az a vélemény, hogy a paracentézis, a fülszúrás önmagában süketséget, illetve nagyothallást okoz. A valóságban a hallást sohasem befolyásolja a helyesen végrehajtott paracentézis, éppen ellenkezően a fülfelszúrás megelőzheti és megakadályozhatja nagyfokú halláscsökkenés, fülészeti vagy koponyaűri szövődmény kialakulását. Az sem közömbös, hogy a paracentézist követő hegképződés kedvezőbb, mint a spontán dobhártya átszakadás után. A paracentézis nyílása általában finom, alig észrevehető heggel gyógyul.

Ha a dobhártya bemetszése, kiszúrása és felszúrása a megfelelő időben történt, a dobüregben a nyomás tovább már nem fokozódik. Ha a fülfolyás nem indul meg azonnal, csupán néhány óra múlva jelentkezik, olyan esetben, amidőn a metszéssel késlekedtek és a dobüregben fokozott nyomás uralkodik, a genny azonnal megjelenik és gyorsan megtölti a külső hallójáratot.

Paracentézis, fülszúrás, a fül kiszúrása után gondosan folytatni kell a fül kezelését. A kezelés legfőbb célja a genny szabad lefolyásának mindenkori biztosítása.

Érdeklődjön rendelésünkről! Várjuk jelentkezését, hogy Önnek is segíthessünk!
SZEGEDI FÜLKLINIKA

Bejelentkezés: 70 63 555 76    Kérjük, hagyjon üzenetet, visszahívjuk!