Dr. med.habil. Vass Zoltán • H-6724 Szeged Kálvária tér 16. • Előjegyzés: +36 70 63 555 76 • Tel: 06 20 397 4144 • studiomed@invitel.hu

Idegi halláscsökkenés

A hallóideg betegségei, hallóideg károsodás (neuronitis, neuronitisz, neurinitis), idegi halláscsökkenésnek

idegi halláscsökkenés okaiA neuronitiszek csoportjába, (idegi jellegű halláscsökkenés, percepciós típusú halláscsökkenés) a különböző környéki idegek végkészülékei, az idegrostok, idegdúcok és idegtörzsek megbetegedései tartoznak. Az idegi halláscsökkenések különböző exogén és endogén tényezők hatására károsodhatnak. A különböző behatások kapcsán károsodhat a hallóideg (cochlearis neuronitis) és az egyensúly ideg is (vesztibuláris neuronitisz), ami miatt vagy csak a hallóképesség csökken, vagy néha emellett kis mértékben károsodik az egyensúlyszerv a vesztibuláris működés is (neuronitis vestibularis).

A hallóideg (nervus cochlearis) fokozott érzékenysége azzal magyarázható, hogy a hallószerv a fejlődése (phylogenesis) során sokkal később fejlődik ki, mint az egyensúlyszerv (vesztibuláris készülék) és emiatt a fiatalabb szerv ellenálló képessége kisebb.
A hallóideg betegségének (neuronitis cochlearis) az okai között különbözőbb tényezők játszhatnak szerepet, mint a fertőzés, toxinhatás, sérülés, légnyomásváltozás, túl erős hangok, zaj és zörejek, belső szekréciós és érrendszeri zavarok, anyagcserezavarok, hormonhatások stb.

A idegi jellegű halláscsökkenés, percepciós típusú halláscsökkenés (neuronitisz) betegség lefolyása és súlyossága igen különböző oki tényezőtől függ. Egyes tényezők a belsőfül adekvát ingerei (túl erős hangok és zörejek, forgás, ringlispíl), mások viszont csak részben adekvát ingerek (légnyomásváltozás, robbanás, dörejártalom). Bizonyos szerek különlegesen károsíthatják a hallóideget (kinin, salvarsan, szalicilátok, gentamycin, streptomycin stb.).

A neuronitis vestibularis és neuronitis cochlearis kórbonctana

percepciós típusú halláscsökkenés kezeléseAz idegi jellegű halláscsökkenés, (percepciós típusú halláscsökkenés) neuronitis betegség lényegét a mesenchyma, valamint a fajlagos idegszövet kóros elváltozásai képezhetik. A károsodás érheti a hallószerv különálló szakaszait (Corti-féle szerv, hallóideg, halló magvak, idegtörzs, agy stb.), illetve ráterjedhet a hallóideg ganlionokra és a hallás centráli idegi szakaszaira is. A belsőfülben és a hallóidegben legtöbbször primer degeneratív trophicus folyamatot észlelünk, de az esetek egy részében ez gyulladásos jellegű is lehet (savós gyulladás).

A neuronitis vestibularis és neuronitis cochlearis tünetei

hallásromlás halláscsökkenés okaA neuronitis vestibularis tünetek és a neuronitis cochlearis tünetek két csoportját különböztethetjük meg. A belsőfül tünetek gátlásos tünetek és izgalmi tünetek lehetnek. A neuronitisz gátlásos tüneteinek lényege a halláscsökkenés, amely a hangfelfogás ártalmát, a hallás károsodását jelzi (a magas hangok érzékelése csökkent, a csontvezetés megrövidült, percepciós típusú halláscsökkenés). További neuronitiszes, gátlásos tünet az egyensúlyszerv, ívjáratok vesztibuláris ingerlékenységének a csökkenése forgatásra és kalorizálásra. A hirtelen halláscsökkenés, neuronitis izgalmi tünetei a fülzúgás és a szédülés. A neuronitisz heveny fellépése alkalmával (hirtelen halláscsökkenés) spontán objektív vesztibuláris tünetek is jelentkezhetnek, mint a nystagmus, hányás, egyensúlyzavar, forgó jellegű szédülés.
A percepciós típusú halláscsökkenés, neuronitisz izgalmi tünetei, időben megelőzhetik a gátlásos tüneteket. Máskor az izgalmi tünetek társulnak hozzájuk és gyakran a vesztibuláris tünetek megmaradhatnak, még a funkció teljes kiesése után is. Így pl. fülzúgást érezhet a beteg a teljes süketség bekövetkezte után is, vagy szédülést a vesztibuláris készülék működésének teljes kiesése után is. Az esetek egy részében az izgalmi tünetek hiányoznak, illetve a folyamat fejlődésével megszűnnek. A fülzúgás, a fejzúgás rendszerint jobban nyugtalanítja a beteget, mint a halláscsökkenés. Az egyensúlyszerv (labyrinth) ingerlékenységének csökkenésével általában nem is törődnek, ellentétben a szédüléssel, amely igen kínzó lehet.

A neuronitis vestibularis és neuronitis cochlearis diagnózisa

hallásvesztés halláscsökkenés, A neuronitis, percepciós típusú halláscsökkenés diagnózis felállításában a legfőbb nehézséget az okozza, hogy a hallószerv funkcionálisan kétféle szervre — a hangvezető- és hangfelfogó (percepciós) részekre osztható. A hang vezetésének és a hang mechanikus hangrezgésből elektromos ingerületté történő átalakításának a helye nem felel meg pontosan a középfülre és belsőfülre történő anatómiai szétválasztásnak. A hangrezgések vezetésében a középfül után a belsőfül több eleme is részt vesz, mint pl. a perilympha, endolympha, alaphártya, basalmembrán, Reissner hártya, stb. A belsőfül élettani folyamatai, amelyek fiziológiai és biokémiai változásokkal járnak a labyrinth folyadéktereiben csökkentik, vagy fokozhatják hangátvezetést.

fülfejlődés halláscsökkenésA középfül és a belsőfül közötti határt még anatómiai értelemben is elég nehéz megvonni. Törzs fejlődéstanilag (phylogenetika) és egyed-fejlődéstanilag (ontogenetika) a középfül és a belsőfül két teljesen különböző szervnek tekinthető. A belsőfül az ektodermából (hallóhólyag) fejlődik, a középfül pedig a második kopoltyúívből fejlődik ki. Mégis a két terület már méhen belüli élet folyamán közeledik egymáshoz és bizonyos közös tulajdonságokat árulnak el, amelyek nem csupán a közös csontos falban (a középfül belső fala, ablakok), de az érellátás közös voltában is kifejezésre kerül.

A belsőfül és a középfül szoros fiziológiai kapcsolata abban nyilvánul meg, hogy a középfül (középfül betegségek), sőt külsőfül állapotában bekövetkező bármely változás, hatással van a belsőfül állapotára. Például a belsőfül működészavara észlelhető, ha egyszerű zsírdugasz zárja el a külső hallójáratot, megjelenik a fülzúgás, fülcsengés, füldugulás, szédülés, csilingelés, zakatolás, tántorgás, bizonytalanság érzet stb. Ennek kapcsán érthető, hogy a hirtelen halláscsökkenés, fülzúgás, neuritis, neuronitis kórisméje csupán a beteg tartós megfigyelése, valamint a középfül, orr és orrgarat megfelelő gyógykezelése után állapítható meg. Gyakran sikerül a hallóképességet olyan esetben is helyreállítani, amelyet reménytelennek véltek.

Corti szerv, idegi halláscsökkenésIdegi halláscsökkenések és a neuritisek, neuronitiszek csoportjába soroljuk a csiga és az idegtörzs megbetegedéseit is. A hallószerv említett részeinek károsodása jellegzetes halláscsökkenést okoz, amely a kórelőzmény és a klinikai vizsgálat adatai mellett felhasználható a topikus halláscsökkenés diagnosztikában.
Ha az elváltozás a csigára szorítkozik, a betegség enyhe formája esetén izoláltan csökkent a magas hangok érzékelése. A halláscsökkenés betegség előrehaladtával növekszik a magas hangok károsodása (basocochlearis halláscsökkenés) és ehhez csatlakozik a mélyebb hangok (apicocochlearis halláscsökkenés) fokozatos hallásvesztése (hangvilla C2048, hangvilla C1024 stb.). A mély hangok (hangvilla C206), ebben az esetben mindvégig hallhatók maradhatnak. Egyes hangcsoportok izolált károsodása azért lehetséges, mert a belsőfülben (csigában) az érző végkészülékek a csigamenet jelentős kiterjedése mentén helyezkednek el, a kóros folyamat pedig esetleg csak rövidebb szakaszokra terjed rá.

A magas hangok területének elsődleges károsodása a középfül közvetlen szomszédságával, és a belső fül alap kanyarultanának fokozott érzékenységével magyarázható.
A hallóidegtörzs megbetegedésekor, általában az összes hang (pancochlearis halláscsökkenés) érzékelése károsodott. A hallóideg károsodásához kapcsolódó pancochlearis idegi halláscsökkenés valószínű oka, hogy a tömött hallóideg kötegben a csiga különböző részeihez tartozó idegrostok között igen szoros az összeköttetés.