Dr. med.habil. Vass Zoltán • H-6724 Szeged Kálvária tér 16. • Előjegyzés: +36 70 63 555 76 • Tel: 06 20 397 4144 • studiomed@invitel.hu

Krónikus, idült középfülhurut

Krónikus, idült középfülhurut, nyákos középfülgyulladás (otitis média catarrhalis chronica, otitis média adhaesiva), tympanosclerosis

Nyákos középfülgyulladás, hurutAz idült, krónikus középfül hurut esetében a fülkürt átjárhatatlansága miatt a középfülben vákuum alakul ki, ami miatt a dobüregben és a dobhártyán is maradandó változások alakulnak ki.

A kialakult krónikus gyulladás következményei a dobüregi letapadások, dobüregi összenövésekA krónikus, idült középfülhurut, nyákos középfülgyulladás első típusát krónikus idült középfülhurutnak, a második típusát pedig adhaesiv, összenövéses, folyamatnak nevezzük (tympanosclerosis).

Az idült középfülhurut kóroktana

orrsövényferdülés, nyákos középfülgyulladásIdült középfül hurut a heveny középfülhurut következménye, amikor a fülkürt átjárhatóságát megakadályozó tényezők állandósulnak (orrmandula megnagyobbodás, orrmandula gyulladás, adenoid vegetáció, orrsövényferdülés, septum deviació, orrdaganat, az alsó orrkagyló hátsó pólusának megnagyobbodása, orrpolip, orrgarat daganat, krónikus arcüreggyulladás stb.).

A behúzódott dobhártya a tartós felszülés miatt megnyúlik és elveszti normális rugalmasságát, tónusát és a dobhártya egyes részein sorvadás alakul ki.

Idült, nyákos középfülhurut, savós középfülhurut (SOM), majd nyákos középfülgyulladás általában lassan kezdetben tünetmentesen jön létre.

Ez azzal magyarázható, hogy a fülkürt átjárhatatlansága ebben az esetben nem hirtelen, hanem lassan, fokozatosan, az orr és orrgarat idült megbetegedéseinek hatására alakul ki.

Tympanosclerosis, halláscsökkenésAz adhezív idült középfülhurut folyamat, tympanosclerosis kóroktanában legnagyobb szerepe a középfül gennyes betegségeinek van. Az tympanosclerosisban heges elváltozások maradhatnak vissza a dobhártyán, valamint a dobüregben. A hegesedés azáltal jön létre, hogy a nyálkahártya gyulladásos folyamata nem húzódik vissza tökéletesen. Az adhezív idült középfülhurutban kialakult hegesedés összefüggésben lehet a dobüregi izzadmány szervülésével és kötőszövetes átalakulásával is.

Az idült nyákos középfülhurut főképpen azért veszélyes, mert nem mindig vesszük észre idejében.

Amikor a beteg az orvost felkeresi, a fülelváltozások gyakran már maradandóak, irreverzibilisek, kezeléssel megváltoztathatatlanok. A halláscsökkenést, hallásromlást kezdetben nem vesszük észre. Az egészséges fül a suttogó beszédet általában 25 m-ről hallja meg. Mégis ritkán kerül arra sor, hogy ilyen távolságról hallgassuk a suttogást. A hallásélesség romlása fokozatosan alakul ki, válik maradandóvá. Idült középfülhuruttal a beteg rendszerint akkor fordul orvoshoz, amikor nagyothallás olyan mértéket ér el, ami már zavarja a mindennapi életüket.

Az idült nyákos középfülhurut gyakran fordul elő gyermekkorban, ami sokszor rejtetten marad. A gyermek visszakérdez, beszéde nem tiszta, magatartás és viselkedési zavarok léphetnek fel. Az idejekorán fel nem ismert és kezeletlen idült középfül hurut oka lehet maradandó nagyothallásnak

Idült savós középfülhurut (SOM) és a nyákos középfülhurut kórbonctana

Kehelysejtek, nyákos középfülgyulladásAz idült középfülhurut oka a dobüreg nyálkahártyájában kialakult maradandó elváltozás. A dobüregi a nyálkahártya beszűrődik és megvastagszik, illetőleg a rostos kötőszövet túlburjánzik és a dobüreget gyakran sűrű nyákos, mucinosus izzadmány tölti ki és kialakul a nyákos középfülgyulladás. A nyákos középfülgyulladásban a légtelenség és a vákuum miatt a dobüregi nyálkahártyában megszaporodnak a kehelysejtek, ami a nyákképződésért felelős. A nyákos középfülgyulladásban majd az adhezív idült középfülhurutban (tympanosclerosis) összenövések láthatók a dobhártya és a dobüreg belső fala között. A dobüreg fala és a kalapács markolata között is kialakulhatnak hegek és összenövések. Adhezív idült középfülhurutben, tympanosclerosisban előfordul, hogy a kengyel talpa kötőszövetes kötegekkel rögzül az ovális ablakhoz, ami otosclerosis tüneteit utánozhatja. A dobüregben kialakult heges kötegek és összenövések csökkentik, illetőleg gátolják a dobhártya és a hallócsontok mozgásait és kilengéseit.

A tartós dobhártya behúzódás következtében a dobhártya gyakran sorvad. A dobhártya sorvadás leggyakrabban a hátsó felső negyed területén jelentkezik, amelyből krónikus cholesteatomás középfülgyulladás is kialakulhat.

Az idült középfülhurut tünetei

Halláscsökkenés, fülzúgás, középfülgyulladásAz idült középfülhurut leggyakoribb tünete a halláscsökkenés és fülzúgás, (tinnitus). Hallásvizsgálat vezetéses halláscsökkenést mutat, ami a hangvezető rendszer ártalmát mutatja. A hangvilla vizsgálatokkal a Rinné vizsgálat negatív. Webber vizsgálatnál a hang a rosszabbul halló fülbe lateralizál, a mély hangok hallása csökkent, de nem egyszer csökkent a magas hangok érzékelése is. A betegek rosszabbul hallják a suttogó beszédet, különösen a mély hangú szavakat.

A fülzúgást az esetek többségében az okozza, hogy a külső hangok a középfül vezetési zavara miatt nem jutnak át és emiatt a maszkoló hatás csökken. A belsőfül jobban érzékeli a belső hangokat, mint pl. a véráramlást az izommozgások, álkapocs mozgás, gyomor okozta hangokat stb. A fülzúgás gyakran jobban nyugtalanítja és zavarja a beteget, mint a nagyothallás.

Tympanosclerosis, nyákos középfülgyulladásA fül vizsgálatakor (otoszkópia) jól látható a behúzódott dobhártya, amely akár oly mértékű is lehet, hogy a dobhártya elérheti és akár rá is tapadhat a dobüreg belső falára a promontóriumra. A dobhártya elérheti az üllő és a kengyel ízületét (incudo-stapedialis ízület), és arra letapadhat, s akár a hallócsontokat el is koptathatja. A hallócsontláncolat szakadása már maradandó halláscsökkenést eredményez.

A tartós húzás, és feszülés következtében a dobhártya elveszti rugalmasságát, bizonyos mértékben sorvad és kitágul (dobhártya sorvadás).

Egy korábban lezajlott idült középfülhurut esetében előfordulhat, hogy a dobhártyán nincsen látható elváltozás, mégis a hangvezető rendszer károsodására jellemző, jelentős fokú vezetéses típusú nagyothallás alakul ki. Ennek vezetéses típusú halláscsökkenésnek az oka, a középfülben a hallócsontok ízületei körül keletkező összenövések, hegesedések.  Tympanosclerosisban jelentkező hallócsontláncolati hegesedések leggyakrabban a kengyel talpánál és az incudostapediális ízületnél jelentkeznek. A dobüregi heges folyamat érintheti a középfül izmait is.

Idült középfülhurut kórisme

Politzer ballon, középfülgyulladásAz idült középfül hurut kórisméjét a típusos fültükri kép és a jellegzetes halláscsökkenés alapján állapítjuk meg.

Hurut és összenövéses folyamat elkülönítése a fülkürt próba átfúvásával és pneumatikus fültölcsérrel végzett vizsgálattal válik lehetővé. A krónikus középfülhurut alkalmával a levegő befúvásra megemelkedik a dobhártya, behúzódása csökken, a hallás is többé-kevésbé javul (Politzer ballon)

Az adhezív idült középfülhurutban az összenövéses folyamat alkalmával az átfúvás nem jár észrevehető eredménnyel sem a hallás, sem a dobhártya helyzetének tekintetében. A dobhártya mozgékonysága a hurut esetében megtartott, illetőleg kissé csökkent; összenövéses folyamat alkalmával pedig általában hiányzik, esetleg a dobhártya kisebb szakaszai rezegnek.

Idült középfülhurut kezelése

Fülműtét, orrműtétAz idült középfülhurut kezelése kitartást és türelmet igényel mind a beteg, mind az orvos részéről. A betegség okától és a középfülben észlelhető elváltozások jellegétől függően különböző eljárásokat alkalmazunk.

A kezelés hatásosságának első és legfontosabb előfeltétele a fülkürt átjárhatóságának helyreállítása, illetőleg javítása. Kellő javallat esetében akár sebészi beavatkozással kell megszüntetni az orrgaratűr és az orrüreg elváltozásait (orrmandula műtét, orrsövényműtét, rostasejt műtét, arcüreg műtét, FESS műtét stb.)

A helyes kezelésre az idült hurut gyakran igen gyorsan meggyógyul, illetőleg a hallás jelentősen megjavul. Egy az orrmelléküregekben, az orrsövényen stb. végzett műtétét látványos eredményt hozhat a hallásban. Idült középfülhurutban különleges figyelemmel kell tehát megvizsgálnunk az orrüregek, orrmelléküregek működésének állapotát.

Valsalva maneuver,  középfülgyulladásAz orrüreg átjárhatóságát javító gyógyszeres kezelést kell alkalmaznunk, ha nincsenek meg a műtéti beavatkozás javallatai A fülkürt működését közvetlenül befolyásolhatjuk átfúvással (un. Valsalva manőver). Ha az orr átfúvást rendszeresen végezzük (10—15-ször, naponta), akkor levegő jut a dobüregben, és a középfül regenerálódhat.

Újabban kiterjedten alkalmazzuk a fül diatermiás kezelését. Sok esetben jó eredménnyel alkalmazható még a középfülben keletkezett összenövések esetén is. A diatermia metodikája, hogy az egyik elektródot a csecsnyúlványra, illetőleg a fülkagylóra erősítjük, a másikat pedig a beteg tarkójára, illetőleg ellenkező oldali vállára. Hasonló eredmény érhető el solux lámpával végzett melegítéssel. A legjobb eredményt adja a diatermia és az átfúvások együttes alkalmazása.

A középfül idült hurutjának alapját a fülkürt, dobüreg és dobhártya elváltozásai képezik, ezért csupán az erőteljes és idejekorán végzett kezelés biztosíthatja a jó gyógyeredményt.

Ventillációs tubus, Grommet

ventillációs tubus, SOM, nyákos középfülgyulladásAbban az esetben, ha a nyákos középfülgyulladás konzervatív kezelése nem hatásos, a fülműtét jön szóba. A dobhártya védelme érdekében ventillációs tubust (grommet) ültetünk a dobhártyába. Ezzel a ventillációs tubus, grommet beültetéssel kiegyenlítjük a dobüregi nyomást. A ventillációs tubus, grommet védelmet jelent a fülnek és a dobhártyának. Sok szülő fél a ventillációs tubus, grommet beültetéstől, pedig egy kis beavatkozás, ami semmilyen fájdalommal nem jár. A dobhártyába ültetett szelep, csak egy ideig kell, hogy fülben maradjon. A nyákos középfülgyulladás gyógyulása után a ventillációs tubust, a grommetet eltávolíthatjuk. Sokszor nem is kell a ventillációs tubust eltávolítani, mert idővel a szervezet kilöki magából. Sajnos sokszor ilyenkor a folyamat ismét kialakul, ezért a ventillációs tubus ismételt visszahelyezése javasolt. Ritkán előfordul, hogy évekig a dobüreg szellőzését dobüregi tubus beültetéssel tudjuk csak biztosítani. A tubus kikerülése után a dobhártya tökéletesen gyógyul, maradandó elváltozás nem szokott visszamaradni.

Idült középfülhurut megelőzése

A krónikus középfülhurut, tympanosclerosis, megelőzését következetesen az orr, orrgarat és garat helyes kezelésével érhetjük el.

Orrmandula műtét, orrmandula gyulladásAz orrmandula megnagyobbodás (orrmandula gyulladás, adenoid vegetáció) főképpen gyermekkorban, az egyik leggyakoribb oka a középfülhurut kialakulásának. Az idejekorán végzett gyermekkori orrmandula műtét megakadályozhatja az elváltozások kifejlődését a középfülben.

Az orrmandula eltávolítást, ezért feltétlenül mérlegelni kell a nagyothallás megelőzése céljából. A halláscsökkenés enyhébb foka, különösen féloldali krónikus középfülhurut, tympanosclerosis folyamat esetében, sokáig észrevétlen maradhat, pedig éppen a kezdeti szakaszában volna jól kezelhető. A nagyfokú halláscsökkenést, melyet már a beteg környezete is észrevett, általában már a középfül előrehaladott elváltozásai okozzák.

A középfülhurut gyakori elváltozás a csecsemőkorban és gyermekkorban, fő oka a nagyothallásnak. A nagyothallás fokozódásának elkerülése céljából rendszeres vizsgálatokkal kell ezeket a gyermekeket felkutatni, szűrni és kezelni.

Megnehezített orrlégzésű gyermekeket különös gonddal kell az időszakos hallásvizsgálatok alkalmával vizsgálni.