Sinus tromboflebitisz

Sinus thrombophlebitis, sinus thrombosis (trombózis) oka és kezelése

INFÚZIÓS KEZELÉS SINUS TROMBÓZISBAN ←

sinus sigmoideus trombózisA sinus thrombophlebitis és a sinus thrombosis (sinus tromboflebitisz, sinus trombózis) a gennyes középfülgyulladás gyakori intracranialis szövődménye. A akut középfülgyulladások után fellépő sinus-thrombosis esetek száma az antibiotikus éra óta csökken.  Az idült gennyes és cholesteatomás otitisek kapcsán kialakuló sinus-phlebitises és sinus trombózis esetek száma, az idejekorán felállított diagnózis és az időben elvégzett fülműtétek eredményeként lett kevesebb. A középfülgyulladás fertőzés a hátsó koponyagödör, hátsó scala csontfalán terjedt át. Kezdetben a gyulladás a sinus sigmoideus külső oldalán kezdődik és a sinus sigmoideus falán, körülírt területen granuláció képződik.

A gyulladás előrehaladtával kialakul a sinus phlebtis majd perisinosus tályog jöhet létre. Később fali thrombus keletkezik, ami elzárhatja a sinus falát. Ha a középfül folyamatot nem sikerül meggyógyítani, akkor a thrombus tovább növekedve teljesen kitölti az ér lument és kialakul a sinus thrombosis. Később a thrombus fertőződhet, és a leváló fertőzött embólusok a véráram útján szóródnakvérmérgezést és tüdőtályogot eredményezhet.

középfülgyulladás szövődményeHangsúlyoznunk kell, hogy a heveny középfülgyulladás (otitis) vagy mastoiditis kezdetétől súlyos szepszis állhat fenn anélkül, hogy bármilyen tünet az érfal megbetegedésére utalna. Mastoiditis haemorrhagicában nem ritka a csecsnyúlványgyulladás jellegzetes tünetei nélküli thrombosis a mastoid celluláinak kis vénáiban.

A thrombus (trombus) belsejének fellágyulását és gennyes szétesését követően a sinuson belül lezárt tályog (abscessus)alakulhat ki. Ha ez az abscessus medialis irányban töri át a sinus falát, úgy következményes meningitis, subduralis vagy agytályog, cerebelláris tályog alakulhat ki. Ilyenkor a klinikai képben ezen kórképek tünetei válnak uralkodóvá, és az alapbetegség észrevétlen maradhat.

Sinus thrombophlebitis, sinus thrombosis kórokozói

Gyakorlatilag bármelyik gennykeltő, legtöbbször mégis a Streptococcus haemolyticus, staphylococcusok, Pneumococcus, szerepelhet a tromboflebitsz okaként  Ritkábban fordul elő az E. colit.

Sinus thrombophlebitis, sinus thrombosis tünetei

streptococcus haemolyticus fertőzésAz antibiotikus érát megelőző időszakban a sinus trombózis klasszikus tünetegyütteseként az ismétlődő hidegrázást, a magas lázat, a pozitív haemoculturát és a lumen elzáródására utaló Tobey Áyer-tünetet tekintettük. A kezeletlen esetekre, valamint az antibiotikumokkal rendszerint nem kezelt krónikus cholesteatomás folyamatokra ezek a jellemző tünetekjelenleg is jelenktkezhetnek. Napjainkban azonban a heveny otitisekkel kapcsolatos sinus-thrombosis esetek ritkábban fordulnak elő, csupán - a latens mastoiditis csatlakozik több ízben. A betegek rendszerint különböző antibiotikumokat kapnak. Az antibiotikus kezelés következtében egyrészt a vérből szinte soha nem lehet a kórokozókat kitenyészteni, másrészt pl. ritkán és kevésbé kifejezetten jelentkeznek az ismétlődő hidegrázások is. A klinikai tünetek a gyulladás előrehaladta szerint változnak.

A szövődmény kialakulásának kezdeti szakában, tehát a fertőzésnek a hátsó scalába való áttörésénél jelentkezik a fejfájás, rossz közérzet és lázkiugrás. Az interregnumokban a beteg élénk, sőt eufórikus. Gyermekeknél ezzel szemben e stádiumban feltűnő az aluszékonyság, szomnolencia (somnolecia). Mindezek a tünetek a kellő adagban alkalmazott antibiotikus kezelés kedvező hatására igen mérsékeltek lehetnek. A septicaemiára egyébként jellemző remittáló lázmenet és hidegrázás is, ami atípusos formában mutatkozik.

fejfájás sinus sigmoideus trombózisbanHa a vérrög a lument teljesen elzárja, úgy a tünetek már sokkal egyértelműbbekké válnak. A fejfájás intenzív, a liquor-nyomás fokozódik, a Queckenstedt - Kindler-test, ill. Tobey - Ayer-test pozitív, a szemfenéken pangásos papilla, tágult vénák és ritkábban retinavérzések láthatók. A sinus thrombosis kiterjedhet később az emissariurn mastoideumra is, amire a csecsnyúlvány mögötti terület duzzanata hívja fél a figyelmet (Griesinger-tünet).

Igen ritkán fordul elő az otogén sinus cavernosus thrombosisra, utaló chemosis, proptosis, papilla-oedema és retrobulbaris fájdalom, valamint a III., IV. és VI. agyidegek bénulásának következtében a teljes ophthalmoplegia externa és ophthalmoplegia interna.

A nagy nyaki vénákba terjedő thrombosisra a m. sternocleidomastoideus elülső széle mentén fellépő fájdalmas beszűrődés és az akadályozott fejmozgás utal.

A sinus petrosus superior thrombosisát a legalsó agyi motoros régió vérbősége követi, amely többnyire az arcizom működésének, ritkábban a kar, esetleg láb mozgásának a gyengeségében nyilvánul meg.

Abducens ideg bénulás, Gradenigo szindróma tüneteiA sinus petrosus inferior rögösödésére a Gradenigo tünetegyüttes (Gradenigó szindróma) hívja fel a figyelmet (abducens paresis), minthogy a nervus abducens agyideg a Dorello-canalis-ban (az os petrosum felső széle és a ligamentum petro-clinoideum között) igen közel fut a sinushoz.

Kétoldali sinus sigmoideus vagy sinus longitudinális thrombosisára az otogen hydrocephalus kialakulása jellemző, aminek tünetei a fokozatosan erősbödő, főleg homloktáji fejfájás, hányinger, hányas, mindkét oldalon pangásos papilla. Kétoldali sinus sigmoideus vagy sinus longitudinális thrombosisnál előfordulhat, hogy a sinus-thrombophlebitis igen viharos tünetekkel, már röviddel a virulens akut otitis kezdete után, bekövetkezik. Kevésbé virulens fertőzés és a szervezet nagyfokú természetes védekezőkészsége esetén, valamint ha a kezelés kellően hatásos, a tünetek alig kifejezettek. Idült fülfolyamatok kapcsán a sinus thrombosis alattomosan, minden jellemző tünet nélkül következhet be. Ha egyidejűleg fennálló kétoldali fülfolyamat kapcsán merül fel a sinus-thrombosis gyanúja, úgy az „okiság" elkülönítése a Lillie - Crowe-teszt segítségével lehetséges.

A sinus thrombophlebitis kórjóslata kedvező, ha a kezelést kellő időben kezdjük.

A halállal végződő esetekben többnyire egyéb intracranialis megbetegedés áll fenn, vagy az alkalmazott antibiotikumokkal szemben rezisztens kórokozó okozta a bajt.

Sinus tromboflebitisz, sinus trombózis kezelése, terápiája

műtéti megoldás trombózisbanMár akkor is fülműtéti beavatkozás szükséges, ha csak a sinus thrombosis gyanúja felmerül. Minden olyan esetben, amikor az akut otitisnél alkalmazott antibiotikus kezelés ellenére sem szűnnek meg az intracranialis komplikációkra, szövődményekre utaló tünetek, biztonságosabb elvégezni a sinus sigmoideus feltárását.

Heveny középfülgyulladáshoz társuló trombózisnál mastoidectomiát, idült otitis médiánál radikális fülműtétet végzünk. A fülműtétet szövődményes esetben azonnal erélyes penicillin kezeléssel egészítjük ki. A sinus feltárását megelőzően a csecsnyúlvány üregrendszeréből minden beteg csont részt és lágyrészt gondosan el kell távolítani. Ugyancsak helyes, ha kis darabon a középső koponyagödri agyhártyát, durát is feltárjuk a tegmen antri, és a tegmen tympani területén. A fülműtét során a további teendőket a sinus falának külleme határozza meg. Ha a dura fala ép, sima felszínű, kékesen fénylő, úgy egyéb klinikai gyanújelek ellenére sem valószínű, hogy a sinus vérrögöt tartalmazzon. Ebben az esetben nincs szükség a sinus lumenének megnyitására.

vérrög trombózis felismeréseExtraduralis tályog (perisinuosus abscessus) esetén a sinus fala kékesszürke, és felületén rendszerint sarjakat találunk. Feltételezhető, hogy ilyenkor a sinus megfelelő szakaszán belüli vérrög (thrombus) is fertőzött, esetleg már intrasinuosus tályoggal lehet számolni. A teendő ilyenkor a durát szabaddá tenni mindaddig, amíg ép felületű, puha, rugalmas tapintatú sinus falat nem találunk. A vérrögöt, thrombust az érfal megnyitása (incisiója) után tárjuk fel. Ha a thrombus nem fertőzött, a felhasított sinus falat fasciával fedjük.

Fertőzött, gennyesen szétesett intrasinosus vérrögöt, thrombust hasonló módon kell eltávolítani, és igyekezni kell a feltárást mindaddig folytatni, amíg a sinusból friss vér nem ürül. A vérzés megszüntetésére a csont és sinus fala közé ez esetben géztampont helyezünk, amit 7 - 8 nap múlva távolítunk el. A fülműtét sebüreget másodlagosan zárjuk.

Vena jugularis interna lekötése ligaturája

véna jugularis lekötés sinus trombózisbanVena jugularis interna lekötése, ligaturája abban az esetben indikált, ha az antibiotikus kezelés és a thrombus feltárása ellenére a folyamat progrediál, újból magas láz és hidegrázás, vagy embólia lép fel. A vena jugularis interna ligatura javallt akkor is, ha a thrombus képződés a bulbus venae jugularis alá folytatódik, és a véna lefutása mentén fájdalmas beszűrődés, infiltráció tapintható. A lekötést többnyire a véna facialis communis felett vagy a véna facialis communis és a véna thyreoidea superior között végezzük. A kettős ligatura között átmetsszük a vénát és a felső lekötésig a véna falat felhasítjuk és kitakarítjuk. Minden esetben egyidejűleg le kell kötni a véna facialis communist is.

• Lillie - Crowe-test: kétoldali fülfolyamatnál a sinus thrombpsisok oldaliságának elkülönítésére szolgáló teszt. Ha az egyik sinus lumenét thrombus zárja el úgy az ellenoldali véna jugularisra kifejtett nyomást követően a retinalis vénák tágulata következik be.

Az antibiotikus kezelések hatásosságának tulajdonítható, hogy vena jugularis interna lekötésre napjainkban már viszonylag ritkán kerül sor. Ha a műtét és az erélyes antibiotikus kezelés ellenére mégis az embolusok képződése fényeget, vagy a sinus cavernosus thrombosis kialakulás veszélye áll fent, akkor állandó ellenőrzés mellett antikoaguláns kezelést kell alkalmazni. Az antikoaguláns kezelés terápiát a klinikai gyógyulást követően is folytatni kell.