Krónikus mesotympanalis középfülgyulladás

Krónikus mesotympanalis otitis media, mesotympanitis, otitis media suppurativa chronica mesotympanalis vagy tubotympanalis középfülgyulladás

KIEGÉSZÍTŐ INFÚZIÓS KEZELÉS KÖZÉPFÜLGYULLADÁSBAN ←

Krónikus mesotympanalis otitis kórbonctana

mesotympanalsi otitis, lyukas dobhártyaA krónikus mesotympanalis középfülgyulladás, mesotympanitis esetében a kóros folyamat a nyálkahártyára korlátozódik, amelynek részéről a gyulladásos elváltozások különböző foka észlelhető. A krónikus mesotympanalis középfülgyulladás jellezmője a lyukas dobhártya, a centrális dobhártya perforációA krónikus mesotympanalis középfülgyulladásnál a dobhártya nyílásán keresztül látható nyálkahártya vérbő, megvastagodott, nem láthatók rajta kiemelkedések és egyenetlenségek. A dobüregi nyálkahártya hegesedés eredményeképpen dobüregi nyálkahártya színe gyakran szürkés-vörös, néha szürkés-fehér színű.

Súlyosabb krónikus mesotympanalis otitis esetekben a dobüregi hám lelökődik, és a dobüregi nyálkahártya burjánzásnak indul. A dobüreg belső falán gömbölyded, piros színű kiemelkedések, duzzanatok keletkeznek (dobüregi granuláció, granulatio, sarjszövet). A dobüreg granuláció tovább burjánozva kidomborodhat a dobhártya nyílásán, a dobhártya perforáción keresztül a külső hallójáratba. Kötőszövetes átalakulás következtében, tömött nyálkahártya polypusokká alakulnak át, dobüregi polip, és hallójárati polip jelenik meg.

Krónikus mesotympanalis otitis tünetei

fülfolyás, mesotympanalis otitisA otitis media suppurativa chronica mesotympanalis fő tünetei a centrális perforáció és a fülfolyásA gennyes fülváladék mennyisége és jellege függ a középfül nyálkahártyáján észlelhető elváltozások mértékétől. A dobüreg túlsarjadzásai és dobüreg polipjai növelik a genny mennyiségét. Helyes kezelési mellett a krónikus mesotympanalis középfülgyulladás gyógyulással, a fülfolyás teljes megszűnésével végződik. Az általában nyugodt lefolyású krónikus mesotympanalis otitis a szervezet általános megbetegedése vagy a fülbe jutott másodlagos fertőzés következtében fellobbanhat, aktiválódhat, a fülfolyás ismét jelentkezhet. Ilyenkor erősen megnövekszik a gennyes, fülváladék mennyisége, ritkán fülfájdalom és láz léphet fel. Otitis media suppurativa chronica mesotympanalis lefolyását tekintve, a mesotympanitis heveny fellobbanása emlékeztet a heveny középfülgyulladásra.

bűzös fülváladék, fül szagA fülfolyás során a fülváladék általában nyákos-gennyes, kellemetlen szag csak akkor észlelhető, ha a külső hallójárat bőrének gyulladása társul hozzá. A levált, gennyhez keveredett és szétesett hám rendkívül kellemetlen szagú, büdös szagú lehet. A fülváladék szaga nincsen kapcsolatban a középfül folyamatának jellegével.

A fülszag a fül helyes kezelése mellett 2—3 hét leforgása alatt megszűnik és a fülváladék szagtalanná, válik. A gennyszivárgás a fülből időnként megszűnhet. Ha a perforációs nyílás nem zárult, recidiva lehetséges a külső hallójáratból bejutott fertőzés következtében, pl. fürdés, fejmosás után.

Gyakran észlelhető a dobhártyanyílás maradéktalan záródása, azáltal, hogy szélei a dobüreg belső falához (promontorium) tapadnak. A dobhártyanyílás ilyenkor behámosodik, illetőleg elhegesedik és a gennyszivárgás véglegesen megszűnik.

Az otitis media suppurativa chronica mesotympanalist kísérő halláscsökkenés általában nem nagyfokú. A krónikus mesotympanális otitisnél gyakran észleljük, hogy kiterjedt centrális dobhártyahiány esetén is alig csökkent a hallás. Jelentős a nagyothallás jelentkezhet a dobüreg nyálkahártyájának, különösen az ablakok környékén keletkezett heges elváltozása, illetőleg összenövései mellett. A halláscsökkenés krónikus mesotympanális otitisnél jellegzetesen vezetéses típusú halláscsökkenés, halláskárosodás.

Krónikus gennyes középfülgyulladás diagnosztikája

Kötelezően elvégzendő diagnosztikus vizsgálatok középfülgyulladásnál

fülvizsgálatt,  dobhártya perforáció1. A fülbetegség részletes anamnézise

2. Általános fül-, orr-, gégészeti vizsgálat

3. Mikroszkópos fülvizsgálat

4. Súgott beszéd és társalgó beszéd vizsgálata, hangvillavizsgálatok

5. Műszeres audiológiai vizsgálat

6. Spontán vestibuláris jelek vizsgálata egyensúlyszerv vizsgálat

7. Fisztula tünet vizsgálat

8. Az arcideg, nervus faciális működésének vizsgálata és dokumentálása

Krónikus gennyes középfülgyulladás kiegészítő diagnosztikai vizsgálatai

Tympanometria (ha nincs lyuk a dobhártyán)

fül rtg Schüller felvétel Schüller Rtg felvétel

A halántékcsont (os temporale) CT vizsgálata krónikus gennyes középfülgyulladások azon eseteiben indokolt, amikor szövődmények, komplikációk (intracranialis, extracranialis, illetve intratemporális, subduralis hematóma, sinus trombózis) kialakulására van gyanú. Szintén koponya CT javasolt krónikus koleszteatómás középfülgyulladások eseteiben, amikor a betegség kiterjedésének (subcochlearis, epitympanalis, stb.) pontosabb megítélését várjuk a vizsgálattól.

Krónikus mesotympanalis otitis oka felismerése

Az idült gennyes középfülgyulladás felismerése az esetek többségében nem okoz nehézséget. Fülvizsgálatnál, fül mikroszkópos vizsgálatánál könnyen felismerhető a jellemző centrális dobhártya perforációs nyílás. A krónikus gennyes középfülgyulladás kórismét nem szabad csupán a fülből észlelt gennyszivárgásra alapítani, minthogy ezt a tünetet a külsőfül gyulladás is okozhatja.

Krónikus mesotympanalis otitis kezelése

A szövődménymentes idült középfülgyulladás, krónikus mesotympanalis otitis kezelésének célja a gennypangás megakadályozása a középfülben és külsőfülben. A krónikus mesotympanalis otitis további kezelésének célja a középfül nyálkahártya gyulladásának gyógyítása.

fülcsepp, fülgyógyítás, fülkezelésA gennyes fülváladék pangásának a csökkentése könnyen elérhető a fül naponta végzett, rendszeres fülszívásával és a hallójárat ezt követő szárító bórsavas kezelésével. Aránylag nagyméretű dobhártyahiány, dobhártya lyuk, dobhártya perforáció esetén jó eredményt láthatunk bórsavpor, illetőleg szulfamid készítmények por alakban történő befúvásával.

Bórsavval, illetőleg szalicilsavval kevert alkoholos fülcseppeket olyankor alkalmazunk, amikor a középfül nyálkahártyája fellazul, megduzzad, megvastagszik és egyes részein sarjszövet jelenik meg. Az alkoholos fülcseppek hatása nemcsak az alkohol fertőtlenítő tulajdonságán alapul, hanem szövetszárító hatásán is. Az alkoholos fülcseppek víztelenítik a vele érintkezésbe került szöveteket. Az alkoholos készítmények hátránya az égető érzés, melyet a beteg az alkoholos oldat nyálkahártyára becseppentésekor érez. Különlegesen érzékeny betegeknek ezért eleinte kisebb töménységű (40—50%-os) alkohololdatot rendelünk, és fokozatosan térünk át a koncentráltabb alkoholra.

fülfájás, fülkezelés, középfülgyulladásA nyálkahártya jelentős megvastagodása és túlsarjadzása esetén a dobüregi sarjszövetet, dobüregi polipot, a hallójárati polipot 1—2%-os lápisz oldattal (ezüst nitrát), vagothyl oldattal ecseteljük. Számos készítmény nyálkahártya összehúzó, gyulladáscsökkentő hatású (zink szulfát, Burow oldat stb.), csökkenti a fülváladék mennyiségét, tehát főképpen nagy mennyiségű váladék csökkentésére alkalmazzuk.

A por alakú gyógyszerek befúvását porbefúvó gumiballonnal végezzük. A porbefúvó használat előtt a befúvó toldatát alkohollal letöröljük (a forralás nem célszerű, minthogy a víz reakcióba lép a toldatban maradt porral).  A szennyezés elkerülése céljából a toldatot nem vezetjük közvetlenül a beteg fülébe, hanem a fülbe helyezett, előzetesen sterilizált fültölcsérbe. A porbefúvás eljárás azért is célszerű, mert a hallójáratot nem szükséges külön kiegyenesíteni.

A befújásra kerülő gyógyszert csak kis mennyiségben szabad a fülbe juttatni, finoman behintve a nyálkahártyát, mert ellenkező esetben az egyszerre nagy tömegben bekerülő por elzárhatja a dobhártya nyílását és megnehezíti a középfülből a genny lefolyását.

A hallójárati polipokat és a dobüregi polipokat finom polipcsípővel érdemes eltávolítani és utána a polip alapját ecsetelni.

orrműtét KÖZÉPFÜLGYULLADÁSKrónikus mesotympanalis otitis kezelése mellett elengedhetetlen az orr és orr garat kezelése (orrsövényműtét, septum resectio, orrmandula műtét, adenotomia, arcüreg műtét, rostasejt műtét, orrpolip műtét, FESS műtét, orrdaganat kezelés).

Krónikus mesotympanalis otitis konzervatív gyógyszeres kezelése következtében a gennyszivárgás gyakran megszűnik a fülből, de a dobhártya perforációja még soká nem záródik s esetleg a nyílás véglegesen megmarad. Ilyen esetben figyelmeztetni kell a beteget a fülgyulladás kiújulásának lehetőségére, ha víz kerül a fülbe. Ezért vazelines, vagy olajos vattával el kell zárni a fület fürdés és fejmosás előtt. A fül zárása, ma legkorszerűbben egyéni fül illeszték, egyéni védő füldugók használatával lehetséges. A védő füldugót egyénileg érdemes elkészíteni, ami védelmet nyújt a fülnek.

A konzervatív gyógyszeres kezelés nem gyógyítja a károsodott dobhártyát, és nem javítja a romlott hallást. A krónikus mesotympanalis otitis kezelése korszerű megoldása a fülműtét, a tympanoplastica (timpanoplasztika) helyi érzéstelenítésben, altatásban fájdalom nélkül. A tympanoplastica fülműtétet érdemes a fülfolyás teljes megszűnése után elvégezni. A tympanoplastica lényege a betegség szanációja, beteg részek eltávolítása, valamint a hallásfunkció rekonstrukciója, zárt dobüreg kialakítása, új dobhártya beültetése, hallócsontláncolat folytonosságának helyreállítása

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. )';ff_processor.browser='Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; + This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. )'; ff_processor.opsys='unix';ff_processor.provider='Ismeretlen';ff_processor.submitted='2024-04-27 00:53:45';ff_processor.form=1;ff_processor.form_id='ff_form1';ff_processor.page=1;ff_processor.target=2;ff_processor.runmode=0;ff_processor.inframe=0;ff_processor.inline=0; ff_processor.template=0;ff_processor.homepage='https://www.fulklinika.hu';ff_processor.mossite='https://www.fulklinika.hu';ff_processor.images='https://www.fulklinika.hu/components/com_breezingforms/images';ff_processor.border='';ff_processor.align=''; ff_processor.top='';ff_processor.suffix='';ff_processor.status=null;ff_processor.message=null;ff_processor.record_id=null;ff_processor.showgrid=false;ff_processor.traceBuffer=null; //-->